GOD PARTNER

Vi forpligter os til at arbejde i samskabelse med lokale aktører fra forretningsverdenen og civilsamfundet for at forbedre levevilkårene i de samfund, hvor vi arbejder.
Vi tror på sociale forretninger; virksomheder, der har en alternativ forretningsmodel, som er baseret på principperne om delt værdi. Alt overskud geninvesteres i udviklingen af den model, der lader sociale forretninger udvide deres sociale mission og styrke deres miljømæssige og sociale påvirkning. Indtil videre har McCain lanceret 3 sociale forretninger.

 

CAMPO VIVO:

Campo Vivo er en samskabelse mellem McCain og modtager af Nobels fredspris Muhammad Yunus. Campo Vivo hjælper underprivilegerede landbrugsfamilier i Une, Colombia med at dyrke kartofler, gulerødder og ærter. De sociale forretninger køber afgrøderne fra producenterne til en rimelig pris og et ekspertisecenter for dyrkning tilbyder oplæring.

MOULAT EL KHEIR:

Moulat L’Kheir blev oprettet i marts 2016 under en workshop i Casablanca, hvor forskellige mennesker med forskellige professioner, aldre og baggrund var samlet. De var bragt sammen for at finde de sociale problemer, som de gerne ville løse i deres lande. Dermed blev Moulat L’Kheir født. Moulat l’kheir er en social forretning, som er samskabt af Agropros (en landbrugsvirksomhed), Label’vie (en forhandlerdel af Carrefour Group), YoziFood (en lokal maddistributør), vinder af Nobels fredspris Yunus og McCain. Målet med Moulat l’kheir er at bekæmpe fattigdom i landområderne ved at forsyne arbejdere med et job i kartoffelproduktionen og lokale kvinder med et job på en fabrik, der producerer friske pomfritter. De kartofler, der produceres af mændene, sælges i Label’vie-butikker, og de friske pomfritter sælges til YoziFood, som distribuerer dem via fødevarevirksomheder. Takket være salget af både kartofler og friske pomfritter sponsorer Moulat l’Kheir uddannelsesprogrammer for børn i landområderne og særligt for piger.

EnVie:

EnVie blev medstiftet af McCain, Randstad, Colryut, Reo Velling og den belgiske føderation af fødevarebanker. EnVie blev oprettet for at reducere madspild. Målet er at købe grøntsager i sorteringshuller og omdanne dem til suppe. Derudover ansætter Envie langtidsledige mennesker, som dermed hjælpes til at finde et nyt og stabilt arbejde. I den proces giver Envie en ekstra belønning til landmændene for deres “grimme grøntsager”. Alle deres supper sælges i Colryut-gruppens butikker, og overskuddet muliggør, at de sociale forretninger kan blive økonomisk bæredygtige og øge deres betydning.